Met de wijsheid die de jaren met zich meebrengen, wordt het steeds belangrijker om voldoende aandacht te besteden aan zowel je lichamelijke als geestelijke gezondheid. Terwijl we ouder worden, raken we vaker verstrikt in de drukte van het dagelijks leven, waarbij de aandacht voor ons geestelijke welzijn soms verloren gaat. Weet dat je met een gezonde geest positief kan denken, veerkrachtig kunt zijn en je goed kunt voelen. Je kunt kiezen voor een consultatie van lifecoach Tilburg voor professioneel advies, maar wij hebben alvast een aantal tips van verschillende lifecoaches op een rijtje gezet. Lees verder!

Stressmanagement

De eerste tip is om stressmanagement-technieken toe te passen. Stressmanagement is een manier om doelgericht negatieve stress en de oorzaken van stress aan te pakken. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met mindfulness, meditatie of ademhalingsoefeningen. Met coach advies in Tilburg kun je hier meer over leren. Wist je dat je mindfulness op verschillende momenten kunt oefenen? Je gaat je meer bewust zijn van je gevoelens, gedachten en de wereld om je heen. Op die manier kun je meer genieten van het hier en nu. Wanneer je ergens aan het wachten bent of in de file staat, kun je even heel bewust omgaan met dat moment. Je gedachten dwalen af, en dan is het een goed idee om bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen te doen. Wanneer je hier beter in wordt, kun je dit ook toepassen op momenten dat je niet aan het wachten bent. Probeer bijvoorbeeld eens je tanden te poetsen met alle aandacht.

Reflectie en zelfbewustzijn

Een andere manier om een gezonde geest te krijgen is door echt de tijd te nemen om jezelf te evalueren op persoonlijk en professioneel vlak. Dit is een manier om zelfbewustzijn en emotionele intelligentie te ontwikkelen. Hoe werkt zelfreflectie? Je kijkt daarbij terug op je ervaringen om daar ook daadwerkelijk iets van te leren. Je houdt jezelf een spiegel voor om stil te staan bij je werk, de keuzes die je maakt, welke vaardigheden je daarbij toepast en hoe je je daarbij voelt. Probeer dit regelmatig te doen en neem daarvoor een momentje van rust en stilte. Reflecteer ook op de positieve situaties, niet alleen de negatieve. Het kan waardevol zijn om dit op te schrijven in een dagboek. Merk je dat er negatief gedrag is ontstaan? Probeer daar dan aan te werken!

Balans werk-leven

Een gezonde balans tussen werk en privéleven is een effectieve manier om een positieve en gezonde geest te ontwikkelen. Overwerken kan al snel zorgen voor een burn-out en dat heeft langdurige gevolgen die je graag wilt vermijden. Een betere balans kan tevens zorgen voor een gezondere werkdruk, meer werkplezier en een betere mentale (en fysieke) gezondheid. Je wordt een stuk productiever en bent minder vaak ziek. Enkele tips? Stel grenzen en durf “nee” te zeggen. Maak tijd voor jezelf en neem op tijd een (korte) vakantie. Het is ook een goed idee om aan je organisatorische vaardigheden te werken. Op die manier kun je beter omgaan met taken en de werkdruk die daarbij komt kijken. Je zult al snel merken dat je een betere balans krijgt tussen werk en privé.

Consulteer een expert

Ga je vaak over je grenzen heen of heb je moeite met je eigen gevoelens of die van anderen? Boek dan regelmatig een consult met een psycholoog, therapeut of life coach om je eigen remmingen te onderzoeken en te zorgen voor je mentale welzijn. Met deze tips zet jij de eerste stappen naar een gezonde geest!